-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)
-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:48885 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:6

تقسيم بندي پيامبران الهي از نظر مقام، ويژگيهاي برتر و... را از ديدگاه قرآن براي ما مرقوم فرماييد؟

شكي نيست كه هدف برنامه و اصول كلي همة پيامبران خدا، دعوت مردم به توحيد، معاد، تزكيه و پاكي بوده، و همگي از نظر منصب نبوت و اتصال به عالم وحي با يكديگر يكسان ميباشند: ... لاَنُفَرِّقُ بَيْنَ أَحَدٍ مِّنْهُمْ... ;(بقره،136) و در ميان هيچ يك از آنها جدايي قائل نميشويم; ولي در عين حال از نظر ملاكات ديگر با هم متفاوت بوده و در يك رتبه نميباشند، به همين جهت خداوند در قرآن از هركدام با امتياز و ويژگي خاصي ياد نموده است; چنان كه ميفرمايد: بعضي از آن رسولان را بر بعضي ديگر برتري داديم; برخي از آنها، خدا با او سخن ميگفت: و بعضي را درجاتي برتر داد; و به عيسي بن مريم، نشانههاي روشن داديم; و او را با روح القدس تأييد نموديم (بقره، 253)، در جاي ديگر نيز ميفرمايد: ... وَ لَقَدْ فَضَّلْنَا بَعْضَ النَّبِيِّينَ عَلَيَ بَعْضٍ وَ ءَاتَيْنَا دَاوُودَ زَبُورًا ;(اسرأ،55) ما بعضي از پيامبران را بر بعضي ديگر برتري داديم; و به داود، زبور بخشيديم.

از آيات قرآنكريم روشن ميشود كه تفاوت رتبة پيامبران سبب شده است تا برخي داراي كتاب و برخي فاقد آن، گروهي صاحب شريعت، و گروهي ديگر پيرو شريعت آنها باشند. از اين آيات ميتوان فهميد پيامبران برتر كساني هستند كه داراي شريعت بوده و پيامبران معاصر با آنها يا پس از آنها، تا ظهور شريعت جديد، مأمور به پيروي از آنها بودهاند.(ر.ك: منشور جاويد، جعفر سبحاني، ج 10، ص 248، انتشارات توحيد.) حضرت نوح، ابراهيم، موسي، عيسي: و حضرت محمد9 از كساني هستند كه قرآن از آنان به عنوان صاحب شريعت ياد نموده.(ر.ك: شوري، آيه 13.) و مقصود از پيامبران اولواالعزم در آية 35 احقاف نيز همين پنج پيامبرند. تعبير اولواالعزم به خاطر آن است كه پيامبراني كه صاحب شريعت و آيين جديد بودند مسئوليت بسيار سنگينتري داشته و براي انجام آن عزم و ارادة محكمتري لازم داشتند. چنان كه در حديثياز امام باقر و امام صادق8 نيز اين معنا نقل شده است.(مجمع البيان، طبرسي، ج 9، ص 143، دار المعرفه ; پيام قرآن، آيت الله مكارم شيرازي و ديگران، ج 7، ص 363، مطبوعاتي هدف، دربارة پيامبران اولواالعزم تفسيرهاي ديگري نيز گفته شده، جهت آگاهي بيشتر به پيام قرآن، همان، ج 7، ص 261 ـ 363، مراجعه فرماييد.) بنابراين رتبة اين پنج پيامبر از پيامبران ديگر بالاتر است و در بين اين پنج پيامبر نيز حضرت محمد9 رتبه و مقام والاتري دارد، چرا كه قرآن كريم ميفرمايد: فَكَيْفَ إِذَا جِئْنَا مِن كُلِّ أُمَّةِم بِشَهِيدٍ وَجِئْنَا بِكَ عَلَيَ هَـََّؤُلاَ َّءِ شَهِيدًا ;(نسأ،41) رواياتي كه در ذيل اين آيه نقل شده مؤيد اين معناست كه در روز قيامت هر پيامبري گواه بر اعمال امتش ميباشد و پيامبراكرم9 گواه بر همة پيامبران است، پس معلوم ميشود كه رتبة او از پيامبران ديگر بالاتر است.(ر.ك: تفسير نور الثقلين، الحويزي، ج 2، ص 66 ـ 67، مؤسسة التاريخ العربي ; تفسير نمونه، آيت الله مكارم شيرازي و همكاران، ج 3، ص 392، دار الكتب الاسلاميه.)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.